Výchovný koučing a mentoring (pre rodičov, vychovávateľov i pedagógov)
Výchovný koučing a mentoring (pre rodičov, vychovávateľov i pedagógov)
“Učiť je možné slovami, ale vychovávať iba príkladom.”
S výchovou sa stretáva každý z nás už od svojho počiatku, najprv ju nasávame ako deti a všetko podstatné o živote, komunikácii, vzťahoch a pod. sa učíme nápodobou zo sveta dospelých.Neskôr sa stávame rodičmi alebo vykonávame profesiu, ktorá zahŕňa výchovu detí a mládeže. Je to však jedna z málo prebádaných oblastí a pokiaľ ide o rodičovstvo a výchovu, chýbajú nám veľmi dôležité informácie a skúsenosti. Do výchovy si prenášame menej funkčné vzorce, ktoré sme prebrali od svojich rodičov a blízkeho sveta dospelých. Nemusíme byť expertom na matematiku, aby sme došli k jasnému záveru – viacero ľudí ovplyvní to, ako bude dieťa vychovávané a čomu sa do svojho života priučí zo sveta nás dospelých. V čom však tkvie ten najväčší problém je to, že výchovné vzorce, ktoré sme prevzali sú často-krát nefunkčné, podmienené aj spoločnosťou, dobou a trendom, v ktorých sme vychovávaní a vychovávame . V dnešnej dobe sa názory na túto veľkú a naozaj veľmi dôležitú tému rôznia, na jednej strane je to konzervatívna, tradičná výchova s prísnymi pravidlami a na tej druhej strane môžeme pozorovať veľký apel na “prirodzenosť” dieťaťa a na zachovanie tejto jeho prirodzenosti v plnej miere, výchova s týmto apelom je však často príliš voľná, bez jasnej štruktúry, či pravidiel. Ktorou cestou sa teda máme vydať? Toto bola zásadná otázka aj pre mňa, najprv ako ambulantného špecialistu, ktorý pracoval s deťmi a s ich rodičmi a napokon aj mňa, ako matky najprv jedného a neskôr dvoch detí. Pátrala som po odpovediach od rôznych erudovaných odborníkov, sledovala štúdie, trendy a pokrok v tejto oblasti, školila sa, aby som nadobudla potrebné informácie, ktoré budú pre mňa pomyselným vodítkom, ako z blúdneho kruhu von.Práve na túto veľmi dôležitú otázku vám odpovedá a ukazuje cestu práca s výchovným koučom a mentorom. Pri práci kouča, či mentora s klientom sú kľúčové aj odpovede na zásadné otázky a aj keď je ich naozaj mnoho, uvediem aspoň niektoré z nich:
Ktoré výchovné vzorce ťa ovplyvnili?
Ako si bol vychovávaný ty?
Aké presvedčenia, myšlienky a strachy si nesieš z výchovy od svojich rodičov?
Ako vychovávaš svoje dieťa?
Akú rolu vo výchove máš? Si detektív, učiteľ, generál či sudca? Si nadradený, či podriadený?
Ako reaguje tvoje dieťa na tvoju výchovu?
Kto je tvoje dieťa? Kto si ty ako rodič?
Aké sú silné a slabé stránky tvojho dieťaťa?
Aké má tvoje dieťa prirodzené talenty?
Aký typ osobnosti je tvoje dieťa?A aký typ osobnosti si ty?
Ako komunikuješ so svojim dieťaťom?
Akú podobu má váš spoločný čas? Je voľný, štrukturovaný? atď.
Výchova teda znamená pomôcť dieťaťu pri rozvoji jeho možností. Opakom výchovy je mechanické vedenie, založené na nedôvere v rast možností, na presvedčení, že sa dieťa vyvinie správne iba vtedy, ak dospelí doň vložia to, čo je žiadúce a potlačia v ňom to, čo sa zdá byť nežiadúce.
Ak si vychovávateľ a pedagóg, ktorý stráca svoju prirodzenú auroritu, rešpekt , záujem a pozornosť detí (mládeže), ktoré sú ti v edukačno – výchovnom procese zverené, je čas konfrontovať sa s príčinami, ktoré spôsobili tento stav. Výchova nie je povolanie, je to najkrajšie poslanie na svete. Dar, s ktorým treba narábať uvážlivo a správne, pretože má vplyv na posun, stagnáciu, či regres celej spoločnosti. Ide o majstrovskú zručnosť, ktorej sa dá naučiť, ak sú zvolené správne nástroje. Ani pedagóg, či vychovávateľ nevie dať dieťaťu to, čo sám nemá. Ako som už spomínala, dieťa sa učí zo sveta dospelých nápodobou, nepreberie to, čo mu dospelý neponúka. Zopakuje všetko, čo v našom svete vidí a to majstrovsky. Naučme deti všetky tie zručnosti, ktoré budú pre ich život i pre komunitu nás ľudí naozaj efektívne a pre spoločnosť i individuálny život jednotlivca prínosné. Začať však musíš od seba milý dospelý, či už si rodič, vychovávateľ, pedagóg, babka, či ujo. Za svoje rozhodnutia musíš prevziať plnú zodpovednosť, nauč sa správne viesť malého človiečika jeho životom aj tak, že budeš aktívne pomenovávať ako ti je, čo cítiš, čo chceš a čo zasa už nie, hľadaj spôsoby ako sa problémy dajú riešiť, ponukaj ich dieťaťu alebo ho pozývaj k riešniu a to všetko s prítomným pochopením jeho sveta, jeho prirodzenosti a jeho prežívania.
Ak hľadáš odpovede na tieto alebo podobné otázky, ak ťa oslovuje táto téma a chceš prispieť k budovaniu silnej a zdravej spoločnosti, vyžiadaj si osobné stretnutie/on-line stretnutie a získaj tak všetky potrebné rady, zručnosti a nástroje k efektívnej výchove.